Bäste Resenär! Vi har just nu vissa tekniska störningar på grund av byte av bokningsplattform. Det påverkar framförallt vår online-incheckning, och vi hänvisar därför tillsvidare till incheckningsdiskar på respektive flygplats. Vi beklagar situationen och arbetar för att ha en lösning på plats så snart som möjligt.
Vid försenat bagage skall anmälan göras direkt vid ankomst till din destination, du vänder dig då till ankomstservice på flygplatsen efter landning. När du har anmält att bagage saknas kommer du att få ett PIR-kvitto (Property Irregularity Report).
Om ditt bagage är försenat mer än 24 timmar kommer vi att ersätta kostnader inom rimliga gränser om du behöver köpa toalettartiklar och andra väsentliga produkter, eller om du måste hyra utrustning då din är försenad. Ömtåliga och värdefulla föremål så som pass, bärbara datorer, pengar, läkemedel, smycken, kameror och nycklar skall packas i handbagaget. Sådana typer av föremål ersätts inte av populAir. Den exakta definitionen av vad som är rimligt beror på din individuella situation, syftet med och längden på din resa. populAir bedömer att 75 EUR/person och dag är ett rimligt belopp vid bagageförsening. Du måste begränsa dina utgifter till rimliga nödvändigheter. Om ditt bagage är försenat på din hemresa utgår vi från att du har tillgång till de saker du behöver. I dessa fall kan det hända att kostnaden för väsentliga föremål inte täcks av populAir.
Vid försenat bagage är det viktigt att du:
Om din väska mot förmodan inte har återfunnits efter 21 dagar kan du lämna in en begäran om ersättning för förlorat bagage.
Om du har reseförsäkring är det en god idé att undersöka detta alternativ först. Vårt ansvar för förlorat bagage är begränsat genom internationella förordningar och riktlinjer, precis som för alla andra internationella flygbolag. Ömtåliga och värdefulla föremål så som pass, bärbara datorer, pengar, läkemedel, smycken, kameror och nycklar skall packas i handbagaget. Sådana typer av föremål ersätts inte av populAir.
Om värdet på ditt incheckade bagage är större än vårt maximala ansvar bör du informera oss vid incheckningen och se till att bagaget är försäkrat före resan. Flygbolaget förbehåller sig rätten att verifiera att det angivna värdet för bagagets värde och innehåll är rimligt. För allt incheckat bagage med ett värde som överskrider gränserna för skadeståndsansvar i händelse av förstörelse, förlust, skada eller försening, enligt definitionen i Konventionen, kan du som passagerare köpa försäkring före resan.
För att lämna in begäran om ersättning för förlorat bagage mailar du till callcenter@populair.com, fyll i följande uppgifter i mailet:
Vid händelse av att ditt bagage blivit skadat under transport skall detta bagage visas upp direkt på ankomstflygplatsen. Detta skall göras tillsammans med dina bagagekvitton och resehandlingar.
Om du redan har lämnat flygplatsen måste du återvända med ditt bagage, dina bagagekvitton och resehandlingar inom 7 dagar för att göra en skadeanmälan.
Vid ersättning för skadat bagage,
Ersättningsanspråk skickas till Callcenter via mail callcenter@populair.com. Du är välkommen att kontakta vårt Callcenter även vid övriga frågor angående din resa på telefon +46 (0) 770–790 700 eller via mail callcenter@populair.com.